Doorstroombeleid

Tijdens de afgelopen MR-vergadering van 19 november stond het ‘Doorstroombeleid’ op de agenda. Graag vertellen we iets over dit beleidsdocument.

Op het Houtkamp College kennen we een tweejarige determinatieperiode. Dat betekent dat een leerling twee jaar de tijd krijgt om te ervaren welk niveau het beste bij hem/haar past. Pas in leerjaar 3 volgen de leerlingen dan een specifiek onderwijsniveau (mavo, havo of vwo). Het gevolg van deze tweejarige determinatieperiode is dat leerlingen in principe niet doubleren in klas 1. Natuurlijk kunnen zich situaties voordoen waarin er van dit beleid wordt afgeweken. Bijvoorbeeld als een leerling langdurig ziek is geweest en daardoor veel lessen heeft gemist. Docenten, ouders en leerling kunnen dan gezamenlijk tot het besluit komen om opnieuw in klas 1 te starten.

Om te ervaren welk niveau bij een leerling past, moet de ontwikkeling van een leerling goed in beeld gebracht worden. Dat doen we op het Houtkamp College door te werken met leerdoelen. Deze leerdoelen zijn niet alleen bekend bij de docenten, maar ook bij de leerlingen. Voor ieder vak- of leergebied hebben leerlingen een leerdoelenkaart waarop alle leerdoelen vermeld staan. Aan de hand van voortgangs- en afrondingsopdrachten kunnen leerlingen laten zien in welke mate zij de leerdoelen beheersen. Op deze opdrachten ontvangen leerlingen feedback (bijvoorbeeld welke leerdoelen worden wel/niet beheerst, wat moet een leerling nog inhalen of verbeteren of hoe is het leerproces van deze leerling verlopen?). Deze feedback en het percentage behaalde leerdoelen bieden de leerlingen inzicht in waar ze staan in hun leerproces en op welk niveau ze presteren.

Op het Houtkamp College willen we leerlingen ook de mogelijkheid bieden om vakken op verschillende niveaus te volgen. Zo kan een leerling uit een mavo-klas ook werken aan leerdoelen voor een bepaald vak op havo-niveau. Alle informatie uit leerjaar 1 en 2 nemen we mee in het uiteindelijk bepalen van het onderwijsniveau voor klas 3.